Juni 2009

Zagalo Yacht Consulting

Logg

30. juni 2009, Lyngør-Grimstad

Forlot Risør ved 15-tiden 29. juni, og brukte knapt 2 timer til Gjeving ved Lyngør, der vi traff Sam, Charlot og lille Philip. Vi fikk være med i sjekta til Sam og dro ut på et "hemmelig" badested ved skjærene utenfor Lyngøya. Senere hadde vi alle sammen en veldig hyggelig middag på Lyngørporten.

Sam og Charlott er erfarne seilere, og har bidratt masse i våre forberedelser til denne reisen. Sam var med å hente Go Beyond i Frankrike, og har gitt oss uvurderlig kunnskap om langturseiling.

Det ble dessverre ikke tid til å besøke selve Lyngør, men vi sender en hilsen til Kari og Ronnie på Pers brygge, og lover å komme innom når vi er tilbake! En hilsen også til Seilmaker Fredrik Brodersen som har sydd to genakere for oss, som vi gleder oss til å få prøvet over Atlanteren!

Skjærgårdssommer ved Lyngør

Etter enda et kort leg kom vi til Grimstad på ettermiddagen. Grimstad er en sjarmerende sørlandsby, med en utrolig hyggelig gjestehavn. Her kan man til og med bestille frokost ombord fra en av de lokale bakerne! Vi tok oss riktignok ikke råd til slik luksus, da vi tross alt prøver å venne oss til et spartansk liv, slik som langturseilere må... Men da vi så at Knut Nærums "Stoltentann" var satt opp i Apotekergårdens bakhage for neste kveld, ble vi fristet til å skeie ut med et kulturellt innslag. Dette ble dessverre nedstemt av ungdommen som ville raskest mulig til Kristiansand og Quart-festivalen. Derfor tok vi til takke med filmen "Hangover" som viste seg å være hysterisk morsom. Anbefales herved!

29. juni 2009, Risør

Ankom Risør i går ettermiddag. Vi har ligget for anker ved Elin sin familiehytte Verven siden fredag, og tar en stopp i Risør by for å bunkre og hente ny kartbrikke hos Skagerak Elktro.

Det var hyggelig å få være noen dager med hele familien på hytta, før vi for alvor måtte ta farvel igjen. Kine og Ludvig er fortsatt med, mens Hanna reiste hjem sammen med Reidun, Fredrik, Thea og Tessie. Takk for en herlig helg alle sammen! Vi savner dere allerede.

Nå begynner vi å føle at vi er på vei hjemmefra... Riktignok skal vi innom venner på Lyngør allerede i kveld, og det er kanskje ikke før vi forlater norsk farvann at vi kan si at vi virkelig er på jordomseiling.

Familien på Verven

i

Soloppgang i Risør by

25. juni 2009, Skagerak

Det ble en tårevåt avskjed med familie og venner da vi kl. 10.30 i dag kastet loss fra Sarbuvollen og startet på vår jordomseiling med S/Y Go Beyond. Takk til alle venner og famile som stillte opp på brygga både i går og i dag!

Vi måtte riktignok gjøre vendereis etter 10 minutter, da noen på land så at skoene til Ludvig lå igjen på brygga...

Hanna, Kine og Ludvig er med oss på dette første legget til Risør. Vi hadde planlagt å kaste anker ved Svenner fyr for natten, men det er så flott vær at vi velger å ta hele strekket i dag. Dvs vi ankommer nok ikke Risør før ved 01 tiden i natt.

Selvsagt måtte det oppstå tekniske problemer på første dag. Kartplotteren har virket treg en stund, uten at vi har tenkt særlig over det. Men i dag ble den skikkelig kranglete, og tilslutt gikk den bare i stå. Etter mange forsøk på å lokalisere feilen, viser det seg at den fungerer utmerket med andre kartbrikker, så det er forhåpentligvis bare brikken for Skagerak som må erstattes. Vi får sjekke dette i Risør.

Vi lot ikke dette ødelegge kvelden for oss, og etter å ha fått opp backup løsning gjennom PC'en hadde vi meksikansk middag med solnedgang som bakgrunn.

Hanna, Kine og Ludvig

9. juni 2009, Oslo

Endelig er vi på luften med www.sygobeyond.no. Takk til Anne og Furiaweb for design og produksjon av siden! Nå er det bare for oss å være flinke med tastaturet!

Som man vil se er det ikke mye vi ha hatt tid til å skrive foreløpig, men vi vil fylle ut sidene etterhvert som vi får tid. Akkurat nå har vi nok med de siste forberedelsene før avreise om to uker. Det er litt skremmende å føle at tiden ikke strekker til, men det går sikker fint.

Sjekk ut sidene så lenge, og titt innom snart! Kom gjerne med kommentarer og forslag til forbedring.