Oktober 2009

Zagalo Yacht Consulting

Logg

30. Oktober 2009, Fuerteventura, Morro Jable

Etter en natt i Gran Tarajal seilte vi et kort stykke sørover langs Fuerteventura, og endelig så vi hval! Riktignok på et par hundre meters avstand, som dessverre var for langt unna til at vi fikk sett dem ordentlig eller tatt gode bilder. Først så vi en flokk på 3-4 hval, og litt senere en flokk på minst 15-20.

Vi skal prøve å finne ut hva slags type hval dette er, og tror det kan la seg gjøre ut i fra den karakteristiske finnen.

......hval utenfor Fureteventura

Etter halvannen times motorseiling ankret vi opp ved øyas flotteste strand Sotavento ved Los Verdes. Vi hadde handlet inn mat og grillkull og på forhånd planlagt strandhogg med S/Y Ronja. Forholdene var ideelle både for ankring og grilling på stranden, og det ble en minneverdig kveld. Riktignok var det ikke mye igjen av stranden vi satt på ved høyvann rundt midnatt. Vi satt faktisk igjen på en liten øy av sand, med vann på alle kanter...

Strandhogg på Sotavento

Litt ut på ettermiddagen neste dag seilte vi videre til Morro Jable som ligger nesten helt sør på øya. Vilde hadde kommet om bord til oss, som mannskap og som sårt tiltrengt forsterkning på vårt 20 Spørsmål lag. Det viste seg å være gull verd, for vi satt ny rekord med bare 10 spørsmål for løst oppgave!

Vi kom i til havnen i Morro Jable ved 17- tiden, og rakk å fortøye båtene før solen gikk ned. Senere gikk vi inn til byen som ligger 10-15 minutter fra havnen, og hadde nok en hyggelig middag sammen. Byen er liten og veldig koselig, med sine trange gater og smug, og en idylliske promenade langs stranden. Vi er glad for at vi stoppet innom her. Bra havn også, - selv om vi var litt betenkt etter å ha lest om kraftige fallvinder fra fjellene over. Men vi ble beroliget da havnepersonalet fortalte at disse sjeldent forekommer under rådende værforhold.

Begge båtene har forøvrig fått rustet opp fiskeutstyret, så nå er konkurransen løftet til et nytt og høyere nivå...

Vilde på shopping etter ny six-pence i Morro Jable

I morgen tidlig seiler vi sammen over til Las Palmas på Grand Canaria. Der venter S/Y Ronja besøk, mens vi vil vurdere å seile rundt på øya en ukes tid før vi legger oss i havnen for de siste forberedelsene før Atlanteroverfarten.

Det er ca 55 nautiske mil fra Morro Jable til Grand Canaria, og det er meldt fint seilevær, så vi bør klare det på under 10 timer. Twittrer når vi er inne i morgen:-)

27. Oktober 2009, Fuerteventura, Gran Tarajal

Anktet opp ved Los Lobos i går, og hadde en flott ettermiddag med S/Y Ronja. Vi ble invitert over på sen lunsj/middag, og ble servert svenske kjøttboller med tyttebær og potetmos!

Sterkt tiltagende svell på natten og morgenkvisten førte til at vi måtte rømme

ankringsplassen 08.00 i dag morges. Vi seilte så sørover langs Fuerteventura, på blikkstille vann og i solskinn. I le av øya var vi uberørt av dønningene på 3-4 meter som var varslet på vestsiden.

Spilte "20 Spørsmål over VHF med mannskapet på Ronja, og hadde fiskekonkurranse. Ronja var suverene på 20 spm, men de laget også de vanskeligste ordene... Dessverre hadde ingen av båtene noe fiskehell (vi hadde nok storfisk på kroken, for det røkket skikkelig i snøret, og bakerste kroken på Wobbleren var revet av mens den andre var bøyd...

Kom inn til Gran Tarajal ved 15-tiden, og sitter nå på en kafé med internett:-)

S/Y Ronja

Vi har forstått at siste oppdatering ikke ble vellykket, men håper at dette er i orden nå!

25. Oktober 2009, Lanzarote, Playa Blanca - Marina Rubicon

Nå har vi ligget her en uke, og begynner å bli klare for å komme oss videre. Det har dessverre ikke blitt mye tid til å skrive blogg, da vi hele tiden har hatt noe fore. Vi har blant annet vært mye sammen med mannskapet på den norske båten S/Y Ronja, som også skal seile jorden rundt. Vi har hatt mange hyggelige middager sammen med dem, morsomt å treffe noen som vi kan diskutere og snakke med om planer etter Karibien.

Elin, Vilde, Jan Morten, Vibeke, Stian og Snorre

Familien Ruud på fire er fra Asker, og de har også med en nevø som skal være med ett år (se www.ronjasailing.no). Vi skal seile sammen med S/Y Ronja noen dager, og begynner med et veldig kort leg over til øya Lobos på nordenden av Fuerteventura og legger oss for anker. Planen er å seile over til Tenerife, men i morgen er det meldt dønninger på opp mot 4 meter, så vi venter en dag og ser an forholdene.

Utsikt over ytre basseng fra vår plass på land...

Fredag satt vi båten på land, men har kunnet bo om bord likevel. Vi har vært litt missfornøyd med kjølevannsinntaket på dieselgeneratoren, fordi dette ble montert for langt bak og for langt ut på den ene siden. Dette har ført til at vannpumpen suger luft når vi ligger på styrbord halser eller det ruller kraftig. Akkurat slik seiling er noe vi må venne oss til de neste årene, og vi er helt avhengige av å kunne kjøre generatoren ved behov. Nå er dette fikset med et nytt inntak midt under båten.

Havnen her er perfekt for slike forberedelser, og det er rimelig å få båten løftet. Samtidig har vi fått gått over båten under vannlinjen og gjort noen forbedringer mens vi hadde muligheten. Vi har også polert skutesiden, så nå skinner båten hvit og fin. Copper Coat'en som vi har brukt som bunnstoff har vist seg å fungere veldig bra hittil, og bortsett fra et fint lag med slim som lett kunne spyles bort har det ikke festet seg groe siden vi satt båten på vannet i april. I morgen tidlig blir vi satt tilbake på vannet, og er som nevnt klar for å seile videre.

Tidligere i uken leide vi bil og kjørte rundt den ca 70 km lange øya. Vi dro først til Timanfaya Nasjonalpark og var med en sightseeingbuss gjennom det 50 kvadratkilometer store vulkanske område. Lanzarote er veldig preget av vulkanene som øya er utviklet fra. De siste utbruddene på 17- og 1800 tallet har dekket enorme områder med lavasten og  dannet månelandskap på slettene mellom de karakteristiske vulkanfjellene.

Etterpå kjørte vi til nordenden av øya og var på klippen Mirador el Rio, som er et fantastisk utkikkspunkt. Vi var en tur innom hovedstaden Arrecife, for der ligger nemlig IKEA, og fikk gjort unna litt juleforberedelser! Vi fikk også kjøpt en svært etterlengtet overmadrass til køya vår, da standardmadrassene har for myk og dårlig skumgummi. Nå sover vi som grever og grevinner...

Dagen ble avsluttet med middag i den koselige havnebyen Puerto del Carmen.

Nå skal vi møte mannskapet på Ronja og diskutere morgendagens seilas...

18. Oktober 2009, Lanzarote, Playa Blanca - Marina Rubicon

I dag dro vi anker etter forkost og seilte inn til Marina Rubicon. Vi har hørt av alle som har vært her at dette er en av Europas flotteste marinaer, og vi er enige! Kombinasjonen av meget bra og moderne anlegg, fine omgivelser og hyggelig atmosfære gjør havnen til en av de beste vi har besøkt. Samtidig er den relativt rimelig også (€25 natten for vår båt).

Her er det hyggelige restauranter og butikker, og til og med et eget svømme-basseng for gjestene...Havnen har også en veldig bra ship chandler og service marina. Vi blir nok her noen dager før vi går videre.

16. Oktober 2009, Lanzarote, Papagayo

Vi fikk som nevnt i logg på sjøen ikke lagt oss for anker ved Selvagem pga store dønninger. Selvagem Grande, som er den største av øyene og den vi gikk innom, var ikke spesielt gjestmild med sine utilgjengelige bredder av klipper og skjær. Øya har vissnok vært forsøkt bosatt, men det er i dag bare noen vakter for Selvagem Natur Reservat som er stasjonert her.

Så etter en rekognosering rund øya satte vi kursen for Lanzarote. Noen mil ute i havet stoppet vi for å bade og spise en sen frokost/lunsj. Det er noe spesiellt med å bade i krystallklart vann med 4000 meter vann under deg... I allefall synes vi det.

Selvagem Grande

Snorkling på 4000 meter (unnskyld antrekket)

Turen videre gikk fint, og vi kunne seile hele dagen og natten. Ved 12-tiden neste dag var vi fremme ved Lanzarote, og det var herlig å se land igjen.

Vi bestemte oss for å finne en ankringsplass, fremfor å gå i havn. Etter 2 uker i havn på Madeira, fristet det mer å ligge for oss selv og nyte det fine været med bading, snorkling og kanskje en tur på strande.

Vi hadde sett oss ut en mulig ankringsplass ved en strand som heter Papagayo, og den viste seg å være helt topp. Fin sand for feste til ankeret, og klar sikt til bunn på 10 meter. Flott strand, og til og med en koselig kafe med brød og drikkevarer.

Lanzarote

Papagayo

Epilog, Madeira

Vi hadde en hyggelig og velsmakende middag med damene siste kvelden på Olivier's som er en liten restaurant som ligger i bakgatene midt i sentrum bak kirken. Den er drevet av tre brødre, og atmosfæren er spesielt trivelig. Verd et besøk!

Så fikk vi med oss en stor begivenhet på katolske Madeira; Fatima, som tydeligvis er et svært viktig helgenikon for Portugiserene, kom nemlig til Funchal fra fastlandet for første gang på 61 år denne dagen. Vi hadde tidligere på dagen lagt merke til at mange sto å så på TV i butikkvinduer og barer, - og en reportasje viste noen som bar denne vokslignende figuren i en bil som lignet Paven sin. Antagelig ble Fatima hentet på flyplassen. I allefall sto hun utenfor katedralen når vi kom fra middag, og hele den store Praça Sé do Funchal var fylt av mennesker som bivånet markeringen av begivenheten. Lys, tårer og viftende lommetørkler gav en høytidelig stemning...

Les mer her: http://madeiraislanddirect.com/blog/2009/10/our-lady-of-fatima-arrives-on-madeira-scrates-invited-to-form-new-government/

Fatima hedres foran Katedralen

Ellers glemte vi bort en dag fra Monte på Madeira som nå er lagt til under...

12. Oktober 2009, Madeira

Vi har hatt mye regn og vind siden vi kom til Madeira, og Kine kunne absolutt vært mer heldig med været den uken hun har vært på besøk. Men vi har hatt det kjempefint likevel.

Tirsdag tok vi taubanen fra Funchal opp til Monte som ligger 556 meter over byen. Her lå også skydekket denne dagen, men vi fikk allikevel en utrolig utsikt. På Monte ligger også den Tropiske Haven, og man kan ta en taubane herfra og ned til den Botaniske Haven. Et vakkert kapell ligger flott til med fasaden mot byen og havet.

Taubane til himmelen

Kine foran Capela de Nossa Senhora Conceição

Onsdag kom imidlertid det normale høytrykket tilbake, og vi tok med Kine og bestemødrene ut på havet og fikk en kjempefin dag med sol og seiling. Vi gikk under Cabo Girão som vissnok er Europas høyeste havklippe og rager 580 meter over havet.    Cabo Girão

Siden det ikke finnes noen ordentlige strender på Madeira (det er en kunstig hvit strand på øya med sand fra Marokko, og tre naturlige med sort lavasand), bestemte vi oss for å ta en dagstur med fergen som går daglig til Porto Santo. Porto Santo ligger ca. 30 nm nord for øya Madeira men tilhører også øygruppen og Portugal.

Den sydvestlige kysten av Porto Santo domineres av en 9 km lang herlig strand med finkornet gyllen sand som vissnok har terapeutiske egenskaper... Porto Santo gir ellers muligheter for mange turer, enten man vil gå til fots, sykle eller kjøre 4-hjuling. Øya har også en golfbane som etter sigende skal være av topp klasse.

Fergen går fra Funchal kl. 08.00 og bruker drøye 2 timer til Porto de Abrigo, hvor den blir liggende til returen kl. 18.00 samme dag. Vi tok turen på torsdag, og det ble en flott dag med sol, bading og jogging på stranden. Etter en sen lunsj på en hyggelig strandrestaurant, gikk vi opp til Vila Baleira som er øyas eneste tettsted. Turen tilbake til Madeira ble også spektakulær for Mads, som alene på dekk endelig fikk sett hval.

Porto Santo

Fra piren i Vila Baleira

Kine Colombus

Fredag morgen ble det igjen tårevåt avskjed med Kine som måtte hjem til Tessie og studier etter et alt for kort besøk ombord:-( Men vi gleder oss til å se både Kine og Thea til jul i Karibien:-)

Fredag måtte vi ordne en del ting i båten, og lørdag ble Mads med mor og svigermor på lavada vandring fra Ribeira Seca til Pico do Facho. Lavadaen er en av de mange vannveiene som er laget for å fordele vann til jordbruket  langs de bratte fjellsidene på Madeira. Ruten er 12 km lang og gir en utrolig mulighet til å se naturen på denne frodige øya.

Reidun og Ragna på lavadavandring

Mulighet for forfriskninger underveis

Ingen blomster ble oversett

Fugl eller plante?

Goat Tricolor

Søndag leide vi bil og kjørte først til Cãmara de Lobos som er en liten fiskelandsby noen kilometer vest for Funchal. Byen kalles også The Bohemian City, og her fant Winston Churchill i 1950 ro til å male og skrive mens han samlet krefter til valgkampen i 1951, som han forøvrig vant.

Like utenfor landsbyen ligger klippen vi hadde seilt under noen dager tidligere, og den var like imponerende fra oversiden.

Churchill Terrace

Cabo Girão

Bacalao produksjon i Cãmara de Lobos

Vi kjørte videre gjennom Serra de Agua over til nordsiden av øya, og vestover til Porto Moniz. Etter lunsj der, tok vi den bratte stigningen opp i fjellet og fulgte den fantastiske veien som går langs fjellet over halve øya. På det høyeste ligger veien på ca. 1600 m og gir panoramautsyn over hele Madeira. En utrolig flott dag!

Fjellet har gitt inspirasjon til en ny-oppsetting av en kjent musical:

Men nå er det tid for å komme seg videre. Mandag kveld har vi avskjedsmiddag med mødrene våre, og hvis været holder seg seiler vi mot Kanariøyene tirsdag morgen. Planen er å seile innom Ilhas Selvagem for så å lande på Lanzarote. Med en natt for anker på Selvagem (hvis forholdene tillater det) bør turen ta ca. 3 døgn. Vi vil ha daglige oppdateringer under Logg på sjøen...

5. Oktober 2009, Funchal, Madeira

Quinta do Lorde er en veldig hyggelig og fin havn, tross at den ligger litt usentralt, 35 km fra hovedstaden. Men vi har tatt buss og leiet bil og fått sett mye av øya allerede.

Fredag kveld kunne vi endelig hente Kine på flyplassen. Det var stor stas å sees igjen! Det er nøyaktig tre måneder siden hun og Ludvig hoppet av i Skagen.

I kveld kommer også våre mødre på besøk til Madeira, og derfor har vi ønsket å få plass i marinaen i Funchal. I dag fikk vi det, og vi seilte fra Quinta do Lorde på i morges. Det er bare 14 nm mellom havnene så det ble ikke lange turen. Det er ikke mange gjesteplasser i Funchal, så vi ligger utenpå to andre båter. Men det virker som en veldig hyggelig havn.

Siden vi har ventet besøk, har vi ikke villet gjøre unna all sigtseeing før de andre har kommet. Men vi har vært i Funchal med buss, på nordsiden av øya med leiebil, og fottur til klippene på østspissen av øya.

Madeira er en vakker og frodig øy, med bratte fjell og flotte formasjoner.

På marinaen i Quinta do Lorde kom også El Mar og Ruffino, så vi hadde norsk aften med middag sammen på restauranten i marinaen.

Frukt og blomstermarkedet i Funchal

Østenden av Madeira

Porto Moniz

Saltvannsbasseng i Porto Moniz

Anne skal prøve å få haik til Brasil og sang for oss i Captain's bar

El Mar, Ruffino og Go Beyond samlet til middag på "Lord's"