September 2009

Tilbake til siste

Logg på sjøen

Musse og Rudolf's side

Elin og Mads

Steiner

Lenker

ARC
Cruisers Forum
eSeaClear
Frivind
Furiaweb
Gran Seil
Grib.US
Heitmann Marin
KNS
Live Piracy Map
Lyngør Seilmakerverksted
Noonsite
Oslo Kystskipperskole
Passage Weather
Randvik Olsson
SB Båttilbehør
Seilas
Seiltur.no
Sorgenfri
Southern Cross
Yachting Scandinavia
Zagalo Yacht Consulting

Logg

 

 

28. September 2009, Madeira

Det er klart at vi var spent på vår første seilas alene med varighet over ett døgn, og det var derfor godt å ha kontakt med Frivind for oppdaterte væranalyser før og under seilasen. Det så ut til at vi skulle få gunstig vind og relativt lite bølger, og alt lovet for en trygg og behagelig overfart.

Vi hadde daglig kontakt med Mads i Frivind, og fikk hele tiden oppdaterte prognoser på mail over satelitt. Det skulle vise seg at prognosene stemte 100% med været vi fikk, så vi er veldig fornøyd med Frivinds tjenester!

Seilasen ble en svært positiv erfaring, og det var fint å få prøvet ut hvordan vi kan fordele vaktene når vi to er alene om bord. Natten ble delt i to vakter a 4 timer, fra 20.00 til 02.00 og 02.00-06.00, mens resten av døgnet ble fordelt med 2 timers vakter. Dette fungerte greit, men det tar nok litt mer enn 3 døgn å komme inn i en god rutine for å få sovet tilstrekkelig mellom vaktene.

Den eneste form for dramatikk på turen, var av den gode sorten; naturens fantatiske skjønnhet. Delfiner av forskjellige arter kom stadig innom; vi så en havskilpadde svømmende i overflaten like nord for Madeira; og vi fikk hyggelig besøk av en liten fugl (vi trenger hjelp til å finne ut hva slags art den tilhører) som var utrolig tam og nysgjerrig. Vi kunne til og med stryke den på hodet og brystet med en hånden.

Det skulle vise seg at den egentlig var mest interessert i vår meny av insekter om bord, - og den forsynte seg med en stor øyenstikkerlignende rett, som ble slukt hel med stor appetitt...

  Vår venn fra INSEKTSKONTROLLEN kom innom og ryddet opp

  Solnedgang 27. September

  Soloppgang 28. September

Dramatikk får vi også hver kveld og hver morgen når solen synker ned i havet  eller stiger opp over horisonten og gir lys til en ny dag...

Nesten nøyaktig 3 døgn tok det å forsere de 450 nm av hav mellom fastlands Portugal og Madeira. Da hadde vi holdt en god gjennomsnittsfart på ca. 6,5 kn.

Vi kom inn kl. 10.00 lokal tid, til Marina Quinta do Lorde, som ligger 35 km nordvest for hovedstaden Funchal. Dette er en ny og moderne marina med alle fasiliteter, og en svært vennlig og hjelpsom stab.

   Madeira. Godt å få landkjenning etter 3 døgn utpå havet

Vi regner med å ha base her de neste 10-14 dagene, da vi venter med glede på besøk hjemmefra. Madeira har tilsynelatende mye å by på, og vi gleder oss!

24. September 2009, Lagos

For overseilingen til Madeira, som vil ta rundt 3 døgn, har vi konsultert med Mads i Frivind (www.frivind.no) for å finne best mulig tidspunkt for avreise. I går så det ut til at det kunne lønne seg og vente til søndag, men i dag er det antydning til dannelse av et lavtrykk som vil gi en ugunstig front over Madeira mandag eller tirsdag. Derfor vil det være best å seile herfra allerede fredag formiddag.

Vi har hatt noen fine dager her i Lagos, og fått gjort mye på båten. I dag tok vi en tur på stranden, og på vei tilbake til båten var vi innom Forte da Ponta da Bandeira som ligger ytterst i kanalen inn til havnen.

Fortet ble bygget på slutten av 1600-tallet, og hadde med sin strategiske beliggenhet som oppgave å forsvare byen.

Fortet er tatt godt vare på, og det inneholder blant annet et flott flislagt kapell med en nydelig Jomfru Maria.

Ellers brukes fortet til forskjellige kunstutstillinger, som bildene under viser eksempler på.

 

 

Vi er ikke helt sikre på hvordan vi skal tolke alle utrykkene, - ei heller om vi ville hatt det i stua...

---

Delen vi har ventet på og som var lovet levert i dag kom selvfølgelig ikke. Vi har imidlertid funnet en tilsvarende del (en motorromsvifte) i en annen butikk, og får byttet den i morgen tidlig. Det betyr at vi kaster loss for Madeira i morgen. Underveis skal vi prøve å legge inn en daglig rapport rundt kl. 12.00 UT under "Logg på sjøen", og skal ikke glemme å legge ut en melding den dagen vi kommer frem (slik vi gjorde etter å ha kommet over Biscaya til La Coruna).

Vi krysser fingre for trygg seilas, og håper å være på Madeira mandag formiddag.

22. September 2009, Lagos

Fra Sagres til Lagos er det bare et par timer å kjøre for motor, men tross lite vind valgte vi å ta det med ro, og brukte nesten hele lørdagen på å seile den korte distansen. Vi prøvde fiskelykken med den nye stangen, men det var nok for bra vær og for sent på formiddagen,- vi fikk i allefall ikke napp. Men delfinene var aktive og vi hadde besøk flere ganger i løpet av dagen.

Vi kom inn til Lagos ved 4-tiden på ettermiddagen, og kunne nyte den praktfulle innseilingen med klippeformasjonene som Lagos er kjent for. Før man kommer inn til marinaen går det en relativt trang kanal nesten gjennom sentrum, og man får allerede her en god oversikt over denne populære feriebyen.

Marina de Lagos er en flott havn med alle fasiliteter. Det er til og med spa og utendørs svømmebasseng for de som måtte ønske det. Til gjengjeld er det også den dyreste havnen vi har vært i hittil (norske havneavgifter synes latterlig gunstige i forhold...

Lagos er en liten by, og sentrum ligger på andre siden av kanalen for marinaen. Fra torget går det et stjerneformet nett av trange og koslige gågater med et utall restauranter og kafeer. Man merker fort at flesteparten av turistene er engelskmenn, og i motsetning til mange andre steder i Portugal, snakker de fleste her godt engelsk. På marinaen er baren- og restauranten "Lazy Jacks" en institusjon, og et yndet sted for seilere og andre turister. Her får du fri internett og Ip-telefoni hvis du kjøper en drink, - og du kan spise en god middag med drikke for 7 euro.

Vi har fremdeles noen små ting som må fikses før vi seiler over til Madeira, så vi har belaget oss på å bli her noen dager, - men reiser antageligvis herfra i løpet av kommende helg.
Har vært en tur i toppen av masten for å bytte ankerlanternen, som vi oppdaget var død da vi lå for anker i Cascais. Vi fikk i vinter monterte en LED lampe som skulle være så bra og bruke veldig lite strøm; det første var ikke riktig, men nå bruker den i alle fall ikke strøm...

Mandag kom delene fra Sverige, så nå er baugproellen i orden igjen:-)

Torsdag er vi lovet en ny ventilasjonsvifte til motorrommet etter at den streiket for noen dager siden. Det er alltid noe å fikse og ordne om bord, og det gir en følese av at man har en jobb å gå til hver morgen. Men vi kan ikke klage med tanke på arbeidsplassens adresse...

Ellers har vi blitt kjent med Karin og Trond på den norske båten Trollwind, som også er på vei sørover for å delta i ARC. Vi har hatt det veldig hyggelig sammen noen dager nå, men onsdag morgen seiler de videre til Marokko. Ser frem til å treffes igjen i Puerto de Mogan!

18. September 2009,

Kysten mot Cabo de São Vicente

Fredag reiste vi fornøyd videre mot ny ankringsplass ved Sagres. Dette var et relativt langt leg for en dag, over 60 nm, så vi var tidlig oppe og ute på havet før 08.00. Som vi er blitt vant med de siste 6-7 ukene var været strålende, og vi så for oss en rolig dag på havet. Men den skulle bli langt fra rolig...

Ved 12-tiden kom de...

Ca. 30-40 delfiner som hadde bestemt seg for å leke med oss!

Vi har tidligere bare såvidt sett delfiner på dagtid, og har nesten sluttet å se etter dem lenger. Men nå fikk vi virkelig anledning til å bli kjent med disse vakre skapningene. I flere timer holt de oss med selskap, kun avbrutt av korte pauser hvor de antagelig måtte finne seg noe å spise.

Det er ikke mulig, for oss i allefall, å se seg "mett" på delfiner. Det er utrolig å følge med på bevegelsene og farten de mestrer i vannet. Vi er bare livredde for at de skal skade seg i propellen, - men de er nok for smarte til det. Vi lurer også på hva det er som gjør at de er så glad i å leke med båter? Det er for oss ganske klart at de føler en tiltrekning til mennesker, og at de har et ønske om å kommunisere noe til oss. Kanskje er det bare et ønske om å kommunisere glede, eller lykke... I alle fall gir de oss begge deler!

I løpet av dagen fikk vi ikke bare tatt bilder, men også små videosnutter både over og under vann. Alt med Elin's lille Olympus µ Tough!

Videosnuttene er lagt ut på Youtube med følgende linker, eller du kan klikke på PLAY knappen:

http://www.youtube.com/watch?v=zZKmMGkWOms

http://www.youtube.com/watch?v=F3rJoj7AKBs

Ellers er seilas langs denne kysten helt fantastisk i godt vær. Kysten er rå men vakker, med renskårne klipper som stiger rett opp fra havet og ruver 100 meter over havflaten.

Cabo de São Vicente er Portugals og og det Europeeiske fastlands sør/vestlige hjørne. I dårlig vær skal man holde godt klar av dette hornet, hvor vinden har en lei vane å forsterkes langs land. I godt vær er det bare vakkert!
   Cabo de São Vicente

Det er også her Algarvekysten begynner. Her begynner havet, lyset og fargene og endre seg fra Atlanterhavske mot Middelhavske.

Noen nautiske mil østover ligger Sagres. Vi hadde siktet oss inn på en liten fiskehavn ved Baleeira som det skulle være fint å ankre i. Men da vi kom dit var det kraftig fralandsvind, som kombinert med buktens steinbunn gjorde det lite attraktivt å kaste anker der. Vi seilte tilbake til bukten vi akkurat hadde passert, som så mye bedre ut. Det viste seg å stemme bra. Bukten er nærmest en høy klippe formet som en hestesko, med en sandstrand i bunn. Her var det nesten ikke vind, sandbunn og veldig vakkert. Et av de flotteste stedene vi har ankret! Bukten begynner ved Ponta de Sagres mot øst.


  Bukten under Sagres, der vi ankret

17. September 2009, Sines

Tross 2 flotte uker i Cascais, var det deilig å seile videre onsdag. Da forsendelsen fra Sverige fortsatt var på togtur gjennom Tyskland, så vi ikke noe poeng å vente lenger, - og Afonso lovet å sende delene videre til Lagos eller Madeira så snart som mulig.


Vi ankom Sines på ettermiddagen, tok en liten tur rundt i byen før vi laget middag om bord og tørnet inn tidlig. Det er viktig å være uthvilt før store feiringer...

Torsdag morgen 08.00 ble skipperen purret ut til American Pancaces, egg, bacon og kaffe. Datoen var 17. september, og det er hans bursdag! Som om dette ikke var nok fikk han også det han har ønsket seg mest den siste tiden: nemlig en skikkelig havfiskestang for "Big Game Fishing" med tilhørende sluker.

Nå bør tunfisk og sjøabbor passe seg!

Førsteinntrykket av Sines var ikke overveldende. En tilsynelatende kjedelig by, lite mennesker, og ikke noe definert sentrum. Men da vi fikk dagen på oss og vandret gjennom byen på kryss og tvers, falt vi for den lite pretensiøse og avslappede holdningen som preger byen. Dette er ikke en by som har lagt seg flat for turisme, - her må turister selv tilpasse seg byen.

Byens store helt er selvsagt oppdageren Don Vasco da Gama, som planla sine store reiser herfra på 1400 tallet. Han har til alt overmål fått en lokal dessertkake oppkalt etter seg, Vaschinos, som selges på enhver kafe og restaurant med respekt for seg selv. Den minner om en slags sandkake fylt med eggekrem, og smaker fortreffelig for kakemonser...

Bursdagen ble avsluttet på en liten fiskerestaurant, som serverte en nydelig pasta med hvitløk, reker og muslinger.

Sines er en flott liten by ved havet som har klart å beholde sitt særpreg, og som vi absolutt vil anbefale å legge ruten innom.

15. September 2009, Cascais (for anker)

Vi bestemte oss for å bli liggende for anker i påvente av reservedeler til baugpropellen. Vi har hatt problemer med at den er ustabil i funksjonen for opp- og nedsenkning, og får nye deler fra sverige på garantien. Afonso tilbød seg å videresende dette fra Cascais til Lagos eller Madeira, med det føles mer bekvemt å vente her for ikke å måtte være bundet av hvor vi skal ligge senere.

Har deilige dager for anker, og koser oss med bøker og bading... Fikk i dag kjøpt Dan Browns nye bok "The Lost Symbol", som vi gleder oss til å lese!

Håper delene kommer i dag så vi kommer oss videre i morgen tidlig.

Har forresten vært på land i dag for å få tilgang internett, slik at vi kan se hvordan valget har gått (kunne ønsket det anderledes, men det er tross alt viktigst med en sterk regjering). Spennende å se hvordan Stoltenberg legger kabalen...

Venter også på dagens utgave av VG som kommer kl. 14.00

12. September 2009, Cascais

Endelig er vindgeneratoren på plass, og vi har nå vårt eget lille miljøvennlige kraftverk ombord:-) Løsningen ble, med enestående hjelp fra Señor Zagalo, svært vellykket og vakkert. Det var verd strevet og tiden vi måtte vente på å få dette ordnet!

I går feiret vi at vi var i mål, med en nydelig hummermiddag om bord. Det er ikke lett å få kjøpt levende hummer her, da de kun selges til restauranter. Med Afonso's kontakter og etter mye om og men, hadde vi to fine krabater på godt over halvkiloen med oss hjem. Og selvfølgelig ble han invitert på Hummer a'la Noruega...

Vi har hatt en kjempe fin uke i Cascais og vi er nå klare for å komme oss ut på havet igjen!

Etter å ha handlet, bunkret og gjort alt klart, legger vi oss for anker utenfor havnen i ettermiddag, og seiler mot Sines i morgen tidlig.

Brev fra Tessie!

Denne uken fikk vi brev fra vår kjære Tessie. Det var veldig hyggelig å høre fra henne, og vi skjønner at hun har det (litt vel) bra hjemme uten oss...

Bare hør:

Hei mamma og pappa :)
 
Jeg har det fint! Jeg sover i sengen med Kine og vil helst ikke stå opp like tidlig som Kine. Men Kine går alltid tur med meg før hun drar så da er det fint å stå opp likevel!
Ellers koser jeg meg meg Ingunn og hun er også snill og går tur med meg innimellom! Ludvig er snill og pleier å leke med meg! Det synes jeg er veldig gøy!
Jeg savner mamman og pappan min og gleder meg til å se dem igjen om en stund! Voff :)
Jeg har ikke glemt dere, men ta det med ro for Kine passer godt på meg og jeg får all den kosen jeg vil ha!
Kine har også gitt meg ett kjøttbein men jeg ville spare det så jeg løp og gravde det ned i hagen, selvom jeg vet at jeg ikke får lov å grave :(
Nå er det høst og veldig kaldt, så jeg synes det er fint å ha på skjerf.
Kine og Thea har forresten kjøpt noen nye bamser til meg som er kjempe fine å kose med når jeg ligger i kurven! Også har Kine nettopp vasket teppene mine i kurven så det er veldig deilig å sove der nå sammen med de to små musene mine!
Hver morgen når Kine smører matpakke så løper jeg til henne og setter meg pent ved siden av. Da får jeg en osteskive :)
 
Jeg sender noen bilder av meg sånn at dere kan se hvordan jeg har det :)


   Mange voffer og slikker fra Tessie


9. September 2009, Cascais

Nå var det jaggu på tide med en oppdatering på denne siden!

Vi har nå ligget her i Cascais en uke allerede. Tiden går bare så veldig fort på disse breddegrader...

Vi kom altså hit onsdag forrige uke etter et par herlige dager på Ilha Berlenga. Seilasen tilbake til fastlandet gikk greit, men igjen for motor da vi nesten hadde vindstille. Været er upåklagelig, noe det har vært frem til og med i dag. Riktignok ble vi vekket i natt av et vanvittig regn- og tordenvær, men innen klokken var 11 på formiddagen var alt tilbake til det vante:-)

Cascais er en fantastisk by med en like fantastisk havn! Uansett om man reiser hit med båt, fly, eller bil, - dette er et sted vært å besøke (en uke kan kanskje bli for lite).

Fremfor alt er byen svært vakker; med sine trivelige trange gater, flotte arkitektur (både ny og gammel), utrolig flotte og lange strender og promenader, og ikke minst den fantastiske folkeparken med alle fuglene! I tilegg til dette er byen et ideelt utgangspunkt for andre severdige steder og områder; Lisboa, Sintra, Oeiras og Estoril for å nevne noen.




Vi valgte også å bli her en stund pga de gode mulighetene for å få gjort arbeider på båten. Vi har lenge grublet på en løsning for hvordan å få montert en vindgenerator på hekken. Dette skulle vært ordnet før vi dro hjemmefra, men den som kjenner den norske båt-industrien...

Her nede fant vi imidlertid verdens mest hjelpsomme og dyktige kar som ikke bare kan båtelektronikk, men han fikser alt som behøves av ekstra greier. Afonso Zagalo i Zagalo Yacts Consulting, er mannen å spørre etter. Han har kontor i marinaen, rett over brygga der vi ligger. Han hjalp til med å skaffe den ønskede generatoren fra England, en D400 fra Eclectic Energy Limited, og er nå blitt stolt forhandler av den også! I tillegg har han kontakt med et veldig bra verksted som har laget en sinnsykt bra overgang fra ScanStrut'en til D400'en. Bilder kommer etterhvert. Nå er vi så godt som ferdige med alle forberedende arbeid, og setter i gang monteringen i morgen:-)

Afonso var også så elskverdig å inviterte oss på middag i Lisboa fredag! Vi hadde spurt han om det var noen gode restauranter han kunne anbefale, - hvorpå han spurte om vi likte sterk mat. "Om vi gjør" sa vi, -og han la ut om sin favoritt-restaurant i Lisboa (hvor han forøvrig bor) som lager den beste Goa-Portugisiske maten han vet om. Dette er en mat tradisjon som går tilbake til Portugal's storhetstid i India, og er selvsagt Indisk inspirert, men ikke som Indisk mat slik vi kjenner den. Etter å ha lagt ut om denne restauranten og maten de lager der, kom han på at det jo var lenge siden han hadde vært der selv, - så han ringte sin kone og lurte på om vi ikke alle skulle gå ut å spise sammen...

Så vi ble med han hjem, traff hans utrolig søte kone Se (kort for Maria Jose), og fikk en "Lisboa by Night" som var helt uforglemmelig!

6. September 2009, Lisboa

Søndag to vi toget fra Cascais til Lisboa. Vi hadde fått en forsmak fra fredag kveld (se over) med Afonso og Se, og mange tips om ting vi måtte se. Vi skjønte at det er bregrenset hva man kan få sett av en by som Lisboa på en dag, så vi hadde bestemt oss for å ikke gjøre noen runde med museer og de største turistfellene, men heller se byen fra gaten og trikken(!). Ja, for var det en ting vi måtte i følge Afonso og Se, så var det å ta 28-trikken gjennom byen. Det er en billig og enkel måte for å få sett litt av byen på kort tid. Bare pass dere for "Pickpockets", fikk vi vite, - denne trikkeruten er nemlig et yndet sted for disse!

Vi fikk dessverre ikke tatt så mye bilder fra trikken, for rett uten for vinduet der vi satt, som var åpent, hang det tre ungdommer som blindpassasjerer. Uten å nødvendigvis å kunne beskyldes for å være forutinntatt, var det ikke særlig fristende å henge med hode ut av vinduet med et kamera rundt nakken akkurat da...

Lisboa er en historisk by som er stolt av sin historie. Portugal's første konge; Afonso 1 "Erobreren" som gjenerobret Lisboa fra Araberene i 1147; Prins Henrik "Sjøfareren og Vasco da Gama som begge var med på å gjøre Portugal til en stor oppdagernasjon; og det store jordskjelvet i 1755 som la 80% av byen i ruiner; - er alle deler av historien som preger Lisboa selv i dag. Byen er full av minnesmerker, statuer og byggverk til heder for byens store sønner og til minne om store begivenheter.

Med brostensbelagte gågater, alle fortaus-restaurantene og den hyggelige atmosfæren, - er det vanskelig å ikke bli fascinert av byen, - og vi hadde en utrolig bra dag før vi tok toget "hjem" på ettermiddagen.

1. September 2009, Ilha Berlenga

   Ilhas da Berlengas

Ilha Berlenga ligger bare 17-18 nm sørvest for Nazaré, og vi hadde fin bør da vi seilte ned mandag formiddag. Ko-Ko lå foran oss inntil vi begge var noen nautiske mil av Berenga. Mens de la kursen mot Cascais og vi gikk inn mot øya, var vi klar over at vi sansynligvis ikke sees igjen på lenge. Det er veldig hyggelig å treffe andre båter og kanskje holde sammen for en periode, - og like vemodig hver gang man må ta farvel...

Ilhas da Berlengas er en liten øygruppe som ligger ca 5 nm vest av fastlandet nesten på høyde med Cabo Carvoeiro. Øygruppen er også full av skjær og grunner, og bunn-forholdene er mangelfullt utredet, så det anbefales ikke å seile rundt øyene uten å holde god avstand fra land. Hovedøya Berlenga er den eneste av øyene som har tilstrekkelig le for å kunne ankre, og det er kun et område som er anbefalt å ligge. Dette ligger på østsiden av øya under fyret, mellom fortet og den lille havnen. Her er det en liten bukt med le også fra nord. Uansett om man får le for vinden, som vi gjorde med nord og nordvest vind, - får man aldri skikkelg le for dønningene. Selv om dønningene kommer fra nord eller vest, vil de alltid dreie rundt øya og gi relativt mye rulling. Her er godt ankerfeste i sand og stein, men på 15-20 meter dyp.

Alt ubehag som måtte følge av litt rulling veies til gangs opp av alt denne vakre perlen av en øy kan tilby! Øya bærer preg av vær og vind, og Atlanterhavet har gjennom årene gravet fantastiske huler og grotter i den rødaktige sandstenen som dominerer på øya. Østsiden av øya er delvis dekket av en slags lyng som gjør at den nesten ser frodig ut. Her vokser en og annen kaktus og noe vi tror må være en slags Aloevera. Øya er et naturreservat og har på grunn av det rike fuglelivet restriksjoner på hvor man kan ferdes.

O Forte de São João Baptista er et godt ivaretatt landemerke fra midten av 1600 tallet som i dag tjener som et slags pensjonat. Det er mange backpackere som benytter muligheten av å ta en av småfergene som går hit daglig, og overnatter på et av rommene som tilbys, eller i telt på et område dedikert for dette over havnen. Ved havnen er det også en liten koselig restaurant og en kiosk hvor man kan handle brød og det viktigste av matvarer.

Her nede begynner temperaturen i Atlanter-havet å nærme seg 19-20 grader, og Berlinga er et paradis for dykking og snorkling. Vi hadde bestemt oss for hummer til middag, da det angivelig skulle være mye av det her, så skipsdykkeren måtte til pers. Det ble et utrolig flott dykk i det krystallklare vannet, men bortsett fra endel forskjellige fisk var det ikke så mye spennende dyreliv på 15-20 meters dyp under båten. Hummermiddagen får vi ha tilgode!

Uansett har vi hatt to fantastisk fine dager her ute, og kan anbefale øya  på det sterkeste for de som måtte seile denne veien.

I morgen, onsdag, seiler vi til Cascais (fikk sms fra Ko-Ko, som sa at det var en havn verdt å besøke), for å bli noen dager der, og også reise inn til Lisboa.

 

Til toppen